5 bouwstenen voor een gelukkig leven

Vaak denkt men dat ontspanning de basis is van geluk. Niets is minder waar. In deze blog ontdek je wat de 5 bouwstenen van een gelukkig leven zijn. En krijg je meteen ook tips om meer te kunnen genieten. Meer te kunnen halen uit het leven. Elke dag.

Je hebt alles om gelukkig te zijn

Een jonge vrouw, in de fleur van haar leven. Zo eentje die alles heeft om gelukkig te zijn. En toch is dat niet de realiteit. Het lijkt alsof het leven als een TGV voorbij raast. Een trein die nooit stopt. Je probeert ervoor te zorgen dat het niet ontspoort. Zodat het leven aan je voorbij gaat, zonder ervan te genieten.

Een knagend gevoel steekt de kop op. Gedachten malen in je hoofd: Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Schiet ik nu niet tekort? Als mama? Als vrouw? Als dochter? Als vriendin? Als professional?

Het kan anders

Herkenbaar? Dan heb ik goed nieuws voor je: het kan anders. Jawel. Iedereen kan namelijk gelukkig worden en genieten van het leven. Je hoeft daar niet eens minder voor te gaan werken. Of met een wijntje in de zon gaan zitten niksen. (Hoewel dat wel heel gezellig is natuurlijk.)

Veel mensen zijn verbaasd en gerustgesteld als ze me horen zeggen dat het echt wel mogelijk is om hard en veel te werken én een gelukkig leven in balans te leiden.

Want niets doen is niet de sleutel tot geluk. Wel zijn er 5 bouwstenen voor een gelukkig leven. Of je nu veel werkt of weinig. Of je nu kinderen hebt of niet. Deze factoren zijn voor iedereen de basis voor een gelukkig leven.

5 Bouwstenen van een gelukkig leven

1. Geloof dat (je) het kan

Wat je gelooft wordt waar. Tal van onderzoeken uit de geneeskunde (placebo effect), de sociologie (self fulfilling prophecy) en de psychologie (Pygmalion effect, Halo effect) tonen dat overvloedig aan.

Dat heeft niets met hocus pocus of The Secret te maken. Nee. Onderzoek toont aan dat onze gedachten ons gedrag sturen. Als je geloofd dat je iets kan, dan ga je bv. betere keuzes maken, meer je best doen en beter focussen. Zodat je slaagkans enorm toeneemt. Als je denkt dat je het niet kan, dan wordt dat waar. Faalangst is dus een enorme rem op ons levensgeluk.

TIP

Veel mensen hebben een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Daarom is het een vast onderdeel in mijn groeitrajecten om hieraan te werken. Dat doen we door oa. te affirmeren, visualiseren, journallen, visionboarden of te MIR-en.


2. The comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there

Meer nog: hoe meer je in je comfortzone blijft, hoe kleiner die wordt. Daarom is het belangrijk om dagelijks uit je comfortzone te komen. Moet je daarom meteen van een klif springen? Nee natuurlijk niet. Maar je moet jezelf wel dagelijks uitdagen en doen stretchen.

Stretchen betekent stoppen wanneer het pijn doet. Maar leer om discomfort te verdragen. Dan pas kan je groeien en succesvol zijn.

TIP

Bouw in je ochtend- of sportroutine bewust stretchoefeningen in. En merk op wat het met je doet, tijdens en na de oefeningen.

3. Stick to the plan

Dat een planning noodzakelijk is, dat las je al in de blog over Slim Werken .  Plan dus werktijd en ontspanningstijd in. Zoveel of zo weinig als jou redelijk lijkt. En hou jezelf dan aan die planning.

Er is niets mis met streng te zijn voor jezelf. Want veel mensen maken plannen. Maar net zoals bij de goede voornemens op 1 januari komt er vaak niet veel van terecht.

Als jij merkt dat jouw me-time of je uurtje sporten steeds maar weer moet wijken voor allerlei andere zaken die belangrijker lijken? Wees dan eens streng voor jezelf en bekijk die me-time eens als een tandartsafspraak. Die laat je ook niet zomaar schieten...

TIP

Gebruik de timer van je gsm en stel er een leuk muziekje op in. Zodat je op tijd een break neemt en … op tijd weer aan de slag gaat.

4. Kijk ook eens achterom

Veel te vaak hollen we vooruit. Zijn we bezig met morgen. Met onze to do lijst. Daardoor merken we vaak niet dat we dezelfde fouten telkens weer opnieuw maken. Zodat we gefrustreerd raken. Af en toe eens stil staan en achterom kijken, lost dat probleem op.

Wat aandacht krijgt groeit. Dus focus bij het achterom kijken eerst op wat er goed ging. Zie je toch dingen die niet liepen zoals je graag had gewild? Wees lief voor jezelf en formuleer dit dan als groeipunt.

Durf in te zoomen op die leermomenten. Ja, ik zeg bewust niet: Faal-momenten. Want het is enkel falen, als je er niets uit leert. 

TIP

 Sluit elke dag af met een terugblik-moment. Evalueer dan even hoe het liep en formuleer groeipunten voor jezelf. 

5. Viva la vida

Kijk eens rond in je leven. Naar al het moois dat je verwezenlijkt hebt. Geniet er bewust van. Dit is de brandstof voor jouw toekomstige successen. 

Hoe dat komt? Bij genotsmomentjes en bij momenten van trots maken we endorfine en dopamine aan. Twee gelukshormonen die onze mentale veerkracht en onze levenskracht vergroten. 

TIP

Installeer een nieuwe traditie: vrijdag-vierdag. Vier elke vrijdagavond het leven en al jouw successen van de afgelopen week, de kleine en de grote.

Nooit meer in de overlevingsmodus

Dat zijn ze dan, de 5 bouwstenen voor een gelukkig leven in balans. Best wel haalbaar, denk ik zo.

Gelukkig zijn, is een actieve en een bewuste keuze. Je moet niet veel andere dingen gaan doen. Maar de dingen die je doet, ga je wel anders doen zodat je bewust geniet van het leven.

Happiness is a state of mind. Meer nog, persoonlijk vind ik dat geluk een levenshouding is.
Waarom is het dan zo fout gelopen in jouw leven? Is dat jouw schuld? Nee hoor !
Door het systeem van toxische stress is het namelijk heel moeilijk om uit de overlevingsmodus te blijven en geluk blijvend vast te houden.

Als je wilt weten hoe toxische stress ervoor zorgt dat je telkens opnieuw in de overlevingsmodus schiet, schrijf je dan in voor de online training. Je krijgt er bovenop inzicht in toxische stress ook een tool om er snel vanaf te geraken. Drastisch jouw stress level verlagen. Zodat je weer rust in je hoofd krijgt. Waardoor je weer kan genieten, zonder schuldgevoel.  

Deze super waardevolle training duurt 2 uur. Deelname is gratis. Gewoon op deze knop drukken en inschrijven