Hoe stress gevoelig ben jij? Doe de test

In elke vacature zie je het staan: Bent u stressbestendig? Betekent dit dat je minder gevoelig bent voor stress dan? En is iedereen niet even stress gevoelig? Nee. Met de test in deze blog ontdek jij hoe stress gevoelig jij bent. En ook wat dat betekent.

Stress is normaal

Meer zelfs: het is levensnoodzakelijk. Het is immers een overlevingsreactie die ervoor zorgt dat je piekprestaties kan leveren, wanneer er gevaar dreigt. En het werkt. Soms zelfs een beetje te goed.

Herken je dit: Je hebt een knagend gevoel. Een soort vage innerlijke onrust. Je slaapt niet goed. Je voelt je vaak opgejaagd. Of je kan niet rusten voordat al het werk gedaan is. Genieten is er niet meer bij. Je hoofd leegmaken is moeilijk. Loslaten nog veel moeilijker. Dan heeft stress je in haar greep. Vreemd genoeg lijken jouw collega of je man er geen last van te hebben.

Niet iedereen heeft evenveel stress-triggers

Enerzijds heeft niet iedereen evenveel stress triggers in zijn leven. Anderzijds is iedereen ook verschillend. Niet iedereen is even gevoelig voor stress.

Zo kan het dat jij en je collega evenveel stress triggers te verwerken krijgen op een dag en dat jij er meer last van lijkt de hebben dan zij.

Oorzaken van verhoogde stress gevoeligheid

Maar hoe weet je nu of jij extra stress gevoelig bent? Ik zou een testje kunnen doen naar hoeveel stress jij nu ervaart of hoeveel stress symptomen zich bij jou voordoen op dit moment. Als je op stress gevoeligheid gaat googelen is dat ook wat je vindt. Maar dat is compleet naast de kwestie.

Ik wil je namelijk uitleggen:

  • Wat er, ín jou, voor zorgt dat jij minder bestand bent tegen stress.
  • Welke persoonsgebonden factoren ervoor zorgen dat neutrale prikkels bij jou binnenkomen als stressprikkels.


Dat is relevantie informatie. Want hoe stress eruit ziet, dat weet je vast al wel.

Ontdek dus snel de factoren die ervoor zorgen dat jij hier zoveel last van hebt in onderstaande test.

TEST: Hoe stressgevoelig ben jij?

Kruis aan wat voor jou van toepassing is:

  • Ik heb een officiële diagnose van HSP of hoogsensitiviteit.
              (Niet hooggevoeligheid. Zie podcast: HSP of gewoon overspannen)
  • Ik heb een officiële diagnose van ASS/Autisme.
  • Ik heb een defect aan mijn hypofyse.
  • Ik ben hulpbehoevend.
  • Ik heb geen (tijd voor) hobby’s.
  • Ik heb weinig voedende en diepgaande sociale contacten.
  • Ik slaap minder dan 7 uur per nacht.
  • Ik leg de lat hoog voor mezelf en voor anderen.
  • Ik sport weinig of niet.
  • Ik wil iedereen helpen. Men hoeft mij daar niet eens om te vragen.
  • Ik kan niet goed nee zeggen.
  • Ik wil dat anderen goed van me denken / mij graag mogen.
  • Als er iets misloopt denk ik vaak dat het mijn schuld is. En trek ik me dat aan.
  • Ik ben een kritisch persoon.
  • Je best doen is niet altijd goed genoeg. Het resultaat telt.
  • Eerst de moetjes. Dan de magjes.
  • Wat je zelf doet, doe je beter en/of sneller en/of zoals ik het graag wil.
  • Op de tijd dat ik het heb uitgelegd, heb ik het zelf al gedaan.
  • Iemand moet het toch doen?
  • Als ik het niet doe, wie gaat het dan doen?
  • Ik heb geen hulp nodig. Ik kan het prima zelf.
  • Ik zal eens laten zien dat ik het wel kan.
  • U vraagt, wij draaien.
  • Willen is kunnen. (Als je maar hard genoeg wil , dan kan je alles.)
  • Er zijn heel veel factoren in het leven waarover je geen controle hebt.


Jouw score: … /25

Resultaat

Hoe hoger jouw score, hoe hoger jouw stress gevoeligheid. Factoren zoals een groot plichtsbesef, verantwoordelijkheid, idealisme en perfectionisme zorgen niet enkel voor meer stress prikkels. Deze factoren zorgen er ook voor dat je intern deze prikkels gaat versterken.

Hoe dat precies werkt, leg ik je graag uit in de online training Naar Balans, Harmonie en Veerkracht. De training is gratis.  

Zo, jij bent dus extra stress gevoelig 

Is dat erg? Nee. Kan je daar wat aan doen? Absoluut.
Is stress dan je eigen schuld? Nee hoor.
Maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om er wat mee te doen.
Want het is niet omdat jij meer stress gevoelig bent,
dat je daar levenslang het slachtoffer van moet blijven.

Schrijf je in voor de gratis online training Naar Balans, Harmonie en Veerkracht
en ik vertel je daar wat jij eraan kan doen.